Power to the Pieper Promotiecampagne

Waarom?

De NAO voert samen met een groep leden een promotiecampagne in Nederland. Doel is vooral de aardappel als gezond en duurzaam voedingsmiddel voor het voetlicht te houden. Ook al maakt de aardappel nog steeds regelmatig onderdeel uit van het voedingspakket zijn er toch ook meer alternatieven gekomen zoals pasta en rijst. Vooral jonge gezinnen zien de aardappel iets te vaak over het hoofd. Hij verdient beter en moet daarom regelmatig voor het voetlicht gehouden worden. 

De campagne loopt al negen jaar en er is weer een nieuwe ronde voor 2024-2026 afgesproken.

Mooi verhaal

En het is een mooi verhaal: de aardappel combineert de beste eigenschappen die voedsel kan hebben: hij is een voedzaam ingrediënt dat duurzaam geteeld wordt, bij u om de hoek in de polder. Hij is gezond. En: hij is een culinaire duizendpoot. Veelzijdig en smaakvol. Wat wil je nog meer?

Power to the Pieper!

Met deze krachtige positionering zorgen we voor een flinke dosis aandacht voor de aardappel. Door de aardappel meer “likeability” te geven, zorgen we ervoor dat de doelgroep van jonge gezinnen nieuwsgierig wordt en ervoor open staat zich te laten inspireren. Er is een jarenlange brede campagne opgezet waarmee de aardappel door middel van live events, ludieke acties en een uitgebreide, doorlopende social media campagne (facebook, instagram en pinterest) het hele jaar top-of-mind wordt gehouden.

Recepeten en aardappelkennis

Met het platform aardappels.nl vertellen we zowel het culinaire als informatieve verhaal van de aardappel. Met meer dan 500 recepten kan de aardappelliefhebber hier zijn hart ophalen aan simpele, makkelijke recepten voor het hele gezin. Het kennisplatform biedt informatie over alle aspecten van de aardappel en de aardappelteelt.

Kookboek Zo Gepiept

Uit onderzoek van het RIVM blijkt dat mensen gemiddeld 20% meer groenten eten bij een maaltijd met aardappels (A), groenten (G) en vlees,vis of vega (V), in vergelijking tot een maaltijd met pasta of rijst. Daarom stak Samuel Levie in 2021 de oer-Hollandse AGV-maaltijd in een nieuw jasje met het kookboek ‘Zo Gepiept’. In het kookboek staan 50 moderne aardappel-groenten-vlees (AGV) recepten, met aardappels, lekker veel groenten en vis, vlees, of juist vega, waarmee je eindeloos kunt variëren.

Zo inspireren wij jonge gezinnen om vaker aardappels op tafel te zetten. Om het kookboek ondanks de beperkende maatregelen rondom het coronavirus zo spectaculair mogelijk te lanceren, gebruikten we perspakketten met audio-visuele effecten. Zo ontvingen verschillende influencers een pakket met het kookboek, ingrediënten om lekker aan de slag te gaan én een persoonlijke boodschap ingesproken door Samuel. Het kookboek is hier te bestellen.

Recente ludieke actie: De aardappelverkiezing.

Op 15 november 2023 is de Aardappelverkiezing gehouden met een knipoog naar de landelijke Tweede Kamerverkiezingen een week later. Naast social media besteedden ook radio en televisie aandacht aan deze verkiezing, o.a. Radio 1, Radio 10, Goedemorgen Nederland, Hart van Nederland en Shownieuws.

De gedachte er achter was dat de verkiezingstijd normaal gesproken in het teken staat van verdeeldheid, terwijl bij deze verkiezingen de aardappel verbindt! Iedereen houdt van de aardappel en er is voor elke leeftijd, portemonnee, culturele achtergrond en politieke voorkeur wel een aardappelgerecht te vinden.

Op de Albert Cuijp werd voorafgaand een flyer actie gehouden en voor de aardappelverkiezing gingen stemmers in Amsterdam op zoek naar hun favoriete aardappelgerecht. Nederland houdt van aardappelen, maar van welk aardappelgerecht houden we net iets meer? De aardappel leeft: een oproep op social media voor de voorverkiezingen leverde ruim 700 reacties op waarbij aardappelliefhebbers hun favoriete aardappelgerecht aandroegen. Hieruit kwamen stamppot, aardappelschotel en friet als grootste kanshebbers uit de bus.

Een week voor de Tweede Kamerverkiezingen opende de Posthoornkerk in Amsterdam de deuren voor het aardappel proef- en stemlokaal, inclusief stemhokjes, stembiljetten en gele potloden. De in totaal 150 bezoekers konden daar drie smakelijke interpretaties van de drie kan hebbende gerechten van chef Samuel Levie proeven en ter plekke hun stem uitbrengen. De Aardappelverkiezing zorgde voor een smakelijke verbinding in verkiezingstijd.

Chef Samuel Levie creëerde speciaal voor de Aardappelverkiezing drie ultieme varianten voor de kans hebbende gerechten: friet met dragonmayo en gepekelde eierdooiers, gegratineerde ovenschotel met pompoen en waterkers, en andijviestamppot met koningsboleet en sjalottenjus. Iedereen kreeg de kans om de drie gerechten kosteloos te proeven en in het stemhokje hun stem uit te brengen op het aardappel-stembiljet.

Nadat de stemmen geteld waren  werd aan het einde van de dag met zo’n 40 % van de stemmen het winnende gerecht bekend gemaakt: de stamppot!

Meerjarige actie: de Nationale Aardappel Rooidag

Er komt aardig wat vakmanschap kijken bij het telen van aardappels, van de pootaardappel die de teler in de grond stopt tot de consumptieaardappelen die eruit worden gehaald. Ook is het nog niet bij iedereen bekend dat de aardappelteelt bijzonder duurzaam is. Aardappels hebben een relatief lage impact op klimaatverandering, landgebruik en energiegebruik. En aardappels worden volop in Nederland geteeld. En lang niet iedereen beseft dit allemaal en zeker ook voor jongere kinderen heel leerzaam.

Daarom is vanuit de campagne de Nationale Aardappelrooidag gelanceerd. Gestart op één bedrijf in 2021 en zes bedrijven in 2022, is de dag in 2023 van wege het grote succes nog verder uitgerold naar tien bedrijven. Trotse boeren stellen hun akkers open voor jong en oud om aardappels te komen rooien en andere leuke en leerzame activiteiten om bezoekers alles bij te brengen over het duurzame groei- en rooiproces. De dag is een leerzaam en gezellig evenement voor het hele gezin.

Voor kinderen was er in 2023 een speurtocht opgezet naar de grootste aardappel, deze werd gevonden in Montfort bij Maatschap Zeelen en Wolters (1280 gram!). De grootste aardappel speurneus was daarmee Juul (7 jaar). 

De rooidag leverde veel publiciteit op, zowel vooraf als achteraf. Met name in de betreffende regio’s. In totaal waren er op internet zo’n honderd nieuwsberichten van allerlei aard. Er was ook op een aantal plekken regionale TV aanwezig. Daarmee wordt de aardappel voor een breed publiek op een positieve manier onder de aandacht gebracht.